Міграційне законодавство України в умовах воєнного стану
- Ганна Гайдучок
- 9 жовт. 2024 р.
- Читати 4 хв
Оновлено: 25 лют.
Цей матеріал є тезою, яку автор представив на Міжнародній науково-практичній конференції «Актуальні питання юридичної науки в умовах воєнного стану». Тезу опубліковано у збірнику конференції, яка проводилася на базі Київського університету ринкових відносин.

Міграційне законодавство - це комплекс нормативно-правових актів, що регулюють питання громадянства, пересування людини і зміну нею місця проживання або перебування. Очевидно, що повномасштабне вторгнення росії в Україну в лютому 2022 року та введення воєнного стану стало поштовхом для перегляду, зміни та введення жорсткого регулювання міграційних процесів в Україні.
Так, в першу чергу, міграційне законодавство було значно переглянуто та і досі переглядається стосовно громадян держави - агресора та країн, повʼязаних з нею. Вторгнення, і колосальний суспільний запит, отримали відображення у зміні міграційного законодавства, що стосується в першу чергу посилення безпекових заходів та перевірок таких осіб, навіть ще на початкових етапах бажання перетнути український кордон.
Зокрема, з 01 липня 2022 року було запроваджено візовий режим для громадян росії, до введення котрого діяв безвіз (громадяни рф не потребували будь якого додаткового документу для перетину кордону України, достатньо було лише закордонного паспорту, проте, для чоловіків віком 18-60 все ж на кордоні здійснювалось додаткове опитування щодо перевірки мети вʼїзду). Це означає, що з липня 2022 року для в'їзду в Україну громадяни рф повинні отримати візу, що, в свою чергу передбачає ретельну процедуру перевірки таких громадян ще задовго до перетину українського кордону. Крім того, російська федерація внесена до переліку країн, оформлення віз громадянам яких здійснюється виключно за умови особистої співбесіди та погодження з компетентними органами.
Також 01.11.2022 Кабміном було зупинено розгляд поданих громадянами росії до повномасштабного вторгнення заяв для отримання дозволу на імміграцію в Україну та отримання чи продовження посвідок на тимчасове, постійне проживання, з небагатьма виключеннями з цього правила (перебування в шлюбі з гр. України, територіальне походження з України, офіційне працевлаштування, контракт з ЗСУ).
Крім того, Законом України “Про внесення змін до деяких законів України щодо застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні і надання послуг з посередництва у працевлаштуванні за кордоном” від 21.09.2022 було змінено порядок видачі дозволів на застосування праці іноземців для українських працедавців. Так, від 21.09.2022 видача чи продовження дії дозволу на застосування праці громадян росії чи Білорусі, а також інших держав, визнаних такими, що становлять загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності і демократичному конституційному ладу та іншим національним інтересам України, здійснюються за погодженням із регіональними органами Служби безпеки України.
З практичної точки зору нормативне регулювання знаходить чітке відображення в реальному світі, більш того, не тільки росіяни чи білоруси, а й усі громадяни колишнього СРСР знаходяться під пильним наглядом державних органів та проходять додаткові перевірки Службою безпеки України та іншими органами в міграційних процедурах та питаннях працевлаштування.
Якщо говорити про вплив воєнного стану на громадян України в контексті міграційного законодавства, варто відмітити, що КМУ, з огляду на можливі непередбачувані обставини, з якими країна стикнулась та продовжує стикатись чи не щодня, що можуть завадити громадянам України поновити паспортні документи, прийняв Постанову №1202 від 21 жовтня 2022, якою було продовжено дію паспортних документів, термін яких закінчився, на строк воєнного стану та 30 днів після його скасування.
Також, з практичних аспектів, своєрідну експансію в ЄС з 2022 року розпочало Державне підприємство “Документ”, що перебуває у сфері управління ДМС України, та поряд з міграційною службою, надає послуги з видачі паспортних документів. У зв’язку з вторгненням росії на територію України та оголошенням воєнного стану декілька мільйонів громадян України були вимушені виїхати за межі країни, багато з них перебували за кордоном без паспортних документів або з такими, термін яких закінчився. Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 678 від 10 червня 2022 року, якою затвердив Порядок реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України. В результаті, станом на 2024 рік, закордонні представництва українського ДП “Документ” наявні в Республіці Польща (Варшава, Гданськ, Краків, Вроцлав), Туреччині (Стамбул), Словаччині (Братислава), Чехії (Прага), Німеччині (Берлін, Кельн), Іспанії (Мадрид, Валенсія), Італії (Мілан), куди громадянам України можна звернутись за оформленням внутрішнього та закордонного паспорту.
Щодо громадян інших країн, у відповідь на колосальну підтримку Республікою Польща вимушених переселенців з України, був прийнятий та 16 вересня 2022 року набрав чинності Закон України «Про встановлення додаткових правових та соціальних гарантій для громадян Республіки Польща, які перебувають на території України» [1]. Закон прийнятий у відповідь на прийнятий в Польщі Закон від 12 березня 2022 року про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території України. Закон має на меті лібералізувати умови перебування громадян Республіки Польща на території України, надає їм додаткові правові та соціальні гарантії, зокрема збільшує термін безвізового перебування, скасовує необхідність отримання дозволу на працю, скорочує вимоги до отримання посвідки на тимчасове проживання. Проте, стикаючись з практичними аспектами реалізації цього Закону, варто відмітити, що було б доцільним пропрацювати реалізацію цього закону з міграційною службою, на рівні розʼяснень чи внесення змін до профільних порядків отримання документів, оскільки, подекуди, зустрічається необізнаність щодо його положень в міграційних органах.
Вторгнення росії мало значний вплив на законодавчу базу України з міграційних питань, що зумовлено в першу чергу захистом національної безпеки України та безпеки та інтересів її громадян, а також забезпеченням підтримки для громадян України, що опинились за кордоном та взаємною підтримкою Україною країн, що надали та надають значну підтримку для українських громадян, що опинились за кордоном через війну.